Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krása psaného slova aneb knihy nevymřou!

„Mami, o čem se tam píše, když ta kniha nemá obrázky? Ty písmenka neříkají nic o obrázku? O čem teda? Jak víš, o čem to je?“ - překvapil mě syn opět svou kanonádou otázek. Doma i ve školce má spoustu knížek, ale vždy mu čteme dětské obrázkové knihy.  A on má pocit, že písmenka jsou na světě proto, aby obrázky mohly být vysvětleny.

„To vím právě z těch slov, o čem to je. Je to popsáno tak dobře, že nepotřebuju obrázek.“

„Hele mami, to je teda dobrý! Jenom slova? Bez obrázku? Je to jako když nám učitelka pustí cédéčko a jdeme po obědě spát?“

„Přesně tak, máte v postýlkách zavřít oči a jen poslouchat pana herce a jeho vyprávění. On na CD čte přesně takový napsaný slova, jako teď já v knize. Usínáš, nekoukáš na žádné obrázky a přesto víš, o čem to je. Vidíš to taky v hlavičce, že? A paní učitelka si alespoň na chvíli odpočine od mluvení…“  Další otázka od syna nebyla. Někdy jich navazuje třeba deset dalších :-) Bezva! Tak si můžu číst dál.

Ale už si nečtu. Úplně mě ten kluk pobláznil. Jak já vlastně vím, jak to tam vypadá a o čem kniha je? Vidíte, ptám se stejně jako to dítě… Jak ta naše hlava je fantastické zařízení, čtečka a promítačka v jednom. Co si přečtu, vše rovnou v představách vidím. Tak mě napadá, že kniha je vlastně taková 3D technologie nejvyšší kategorie – její slova a popisy umí rozehrát v hlavě čtenáře prostorový příběh, který je jako živý. Kniha dokonce umí dát takový podnět, že se i pusa rozesměje, nebo oči rozpláčou! Je to vlastně kouzlo..

Když jsem včera byla dokoupit dárky k Vánocům, šla jsem ještě do knihkupectví. I když už mám knihy nakoupené, chtěla jsem diář PaperBlanks a podívat se mezi knihy, co je nového. Diáře, které si kupuji, nemají v papírnictví, ale v knihkupectví. Tato oblíbená značka je jediná, která detailně vzhledem desek kopíruje staré ruční vazby a každý vzor mají popsán, z jakého je století, z jakého světadílu, jakou má historii vzoru, atd. Mě se prostě líbí, úplně jsem jim propadla. Jsem v tomhle prostě ženská, co má ráda krásné věci... Od té doby, co máme děti, si tyto zápisníky schováváme, máme tudíž památku jak na děti a jejich nové zoubky, první slovíčka a krůčky, ale i hezkou sbírku starých vazeb diářů, ale i zápisníků. Vlastně díky naší sbírce jsem si opět oblíbila psané slovo a začala psát.  

V knihkupectví jsem popadla zápisník, měli na stojanu i mnou sháněný vzor - purpurový podklad a přes něj stříbřité ornamenty, filigrán od německého řezbáře vytvořený kolem roku 1800, krásně doplněný zapínáním na magnet. Originál má nevyčíslitelnou cenu, ale tuto krásnou kopii si koupit můžu. Nadšená a spokojená jsem šla k pokladně. Mám ze sehnaného vzoru radost, ne všechny jejich vyráběné se mi líbí, jsem znovu malá vybíravá holka...

(Můj nový zápisník)

 

Koukám, že u poklady je fronta, tak si to tady ještě projdu. Přistihla jsem se, že mě baví brouzdat chodbičkami knih spolu s těmi lidmi, co mají stejné zájmy. Nakonec jsem našla ještě jeden dárek, no vida... To souznění a ticho v prodejně je příjemné.

Půlhodina utekla jako voda! Tak jdu zpátky k pokladnám... Byla tam nakonec mnohem větší fronta. Za ten den celkově největší, mnohem delší, než jaká byla ve sportu, než v prodejně s doplňky na mobily a dokonce větší fronta než v parfumérii, kde zejména muži byli vyloženě nevrlí. Jednou do roka to snad jde vydržet, ne? I když mezi námi - ten mix vůní tam byl strašný. V knihkupectví to naopak voní krásně, voní to tam novými knihami a také dřevěnými poličkami. Ve frontě s knížkami se nikdo nehádal a nemračil se na ty, kdož platí kartou a zdržují frontu. Byli tam čtenáři. Byli tam lidé, co ještě ctí knihy a vše tiché a klidné. Lidé měli ve frontě alespoň čas přečíst nějakou tu stránku kupovaných knih a promítnout si příběh, nebo se dozvědět něco nového z poučné knihy.

Po odchodu z knihkupectví jsem narazila na jedinou větší frontu, bylo to v hračkářství. Přede mnou bylo 21 lidí. Ale mě to nevadilo, četla jsem si z nové knihy…

Jsem moc ráda, že tolik lidí ještě čte. Ať už knihy, nebo naše blogy, noviny a komentáře. A jsem ráda, že i děti mají rády knížky. Při tak velkém nárůstu pasivní zábavy, videopůjčoven a her je to malý zázrak. Kniha, psaná kdysi rukou a dneska tištěná, nebo ve verzi na čtečce knih je vždy psaným slovem a zůstává po staletí nepřekonána. A doufám, že to tak ještě dlouho bude…

 

 

Autor: Pavla Brychtová | středa 19.12.2012 19:25 | karma článku: 9,82 | přečteno: 613x
  • Další články autora

Pavla Brychtová

Vyhraje Lukáš Pavlásek StarDance 2015?

Přiznejme si na rovinu, že stát se to může. Sázkové kanceláře prodělaly už hodně peněz na sázkách o jeho vypadnutí. Navzdory předpokladům Pavlásek jde stále do dalších kol a blíží se k finále. Proč vyhrává jeho "šlapání zelí"?

6.12.2015 v 8:40 | Karma: 47,47 | Přečteno: 35455x | Společnost

Pavla Brychtová

Česká republika má přispět 700 milionů Kč Turecku na řešení uprchlické krize EU

Tato částka má být součástí balíčku, který dostane Turecko za pomoc EU s imigrační problematikou. Premiér Sobotka označil dohodu za jeden z letošních nejvýznamnějších kroků k řešení uprchlické krize.

30.11.2015 v 4:19 | Karma: 37,74 | Přečteno: 1585x | Společnost

Pavla Brychtová

Jak dlouho bude Evropa shovívavá k násilí?

R.I.P. Paris... Jsem hodně zhnusená.... Když násilná smrt někoho přepadne při zábavě s těmi nejbližšími, tak je to naprosto chladnokrevný způsob, jak zbývající živé vyděsit. Cílem je získání respektu - ale způsobem zastrašování!

14.11.2015 v 7:10 | Karma: 35,89 | Přečteno: 1327x | Společnost

Pavla Brychtová

65 milionů Kč - cena za chystaný zákon o trvalém pobytu!

Ministerstvo vnitra ČR připravuje zákon, který má nařídit občanům, aby hlásili svůj nový trvalý pobyt do 15 dnů po přestěhování. Navíc chalupáři mají opět vystát fronty na úřadech a nahlásit si přechodný pobyt, který byl v minulosti zrušen. A předpokládaná cena související se zavedením zákona o trvalém pobytu? 65 000 000 Kč - tato částka je již zveřejněna, přičemž největší položku zahrnuje změna počítačové evidence obyvatel. Jakoby nestačily elektronické pokladny, musí se nakoupit a draze provozovat i nový systém na evidenci obyvatel.

18.4.2015 v 8:04 | Karma: 43,67 | Přečteno: 6493x | Diskuse| Společnost

Pavla Brychtová

Byznys nebo ochrana dětí? Norsko ročně odebere 12 tisíc dětí - hlavně cizincům!

Odebírání dětí bez soudu a snaha umístit děti cizinců do norských rodin - to vše již je delší dobu pod palbou kritiků okolních zemí a již roku 2007 Štrasburský soud pro lidská práva označil jednání Norských sociálních úřadů jako protiprávní a zkritizoval jednání norských soudů. Nyní je rok 2015 a situace s častým odebíraných dětí neustává. Norský právník Marius Reikeras, který podává opět stížnost Štrasburskému soudu, uvedl, že počet odebraných dětí v Norsku je ročně kolem 12 tisíc. Co je příčinou? Přísné posuzování výchovy cizinců, nebo snaha uspokojit norské pěstounské rodiny?

14.4.2015 v 7:40 | Karma: 40,63 | Přečteno: 5205x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 144
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2494x
Jsem fanoušek psaného slova, pisatel dojmů a pozorovatel dění, technik, ajtík, grafik a nadšenec do designu, fotograf a certifikovaný poradce v oblasti realit a investic, milovník umění - ale hlavně jsem mamka - a velká optimistka, která doufá, že pro náš svět ještě není pozdě ! :-)

Seznam rubrik