Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak nadchnout rodinu? Samozřejmě zcela novým jídlem...

Objevila jsem úplně novou báječnou chuť, takže dnešní sobotní povídání bude i se záverečným receptem. Píšu jindy spíše o společnosti, ale tentokrát se ráda podělím s vařením - protože mě překvapilo, jak moc můj nový recept rodině chutná! Možná jsou jen vyhladovělí po sáňkování, ale zítra to chtějí znovu, a to bývá málokdy :-)  Použila jsem totiž jihoevropskou lahůdku - řapíkatý mladý celer. A zaslouží si článek - je totiž v Čechách neprávem zapomenutou a velmi zdravou zeleninou, nahrazenou klasickým bulvovým celerem, který je ale chuťově zcela jiný!

Asi to znáte, že nastane období, kdy máte chut na nový recept - v zimě už člověk neví, co by rodině vařil. Léto je jiné - to dává velkou možnost čerstvých surovin místo mražených, a je plné výletů se sendvičem, nebo obědy na zahradě hospůdky, v horku možnosti lehkých jídel - ale v zimě? Jí se doma, a navíc se musí dodávat tělu více energie a tudíž i častější jídla s masem. Pak je člověk ospalý, jak je jídlo těžké. A tentokrát jsem našla zlatý střed - jídlo z vepřového masa, ale lehké a opravdu výrazné!

Ve čtvrtek jsme vyrazili s manželem dopoledne na velký nákup na další týden, a původně pro celer, mrkev a petržel na svíčkovou na víkend. V oddělení zeleniny jsem ucítila zvláštní, velice silnou vůni, kořeněnou a výraznou - připomínalo mi to aroma jakoby podobné libečku, fenyklu a celeru zároveň. Nos mě přivedl k dlouhým zeleným dužnatým větvím a koukám - řapíkatý celer! Já ho mám spojený jen s jižními zeměmi a cestováním. Tady jsem ho v obchodě snad ještě neviděla. Omlouvám se těm, kdo ho znají a kupují, u nás v marketu byl minulý týden holt prvně. Tento byl španělský a moc hezký - tak jsem za dvacku svazek koupila a těšila se, jaké najdu na internetu recepty. A ono nic! Jen saláty a varianta s kuřetem na panvi. Budu muset vymyslet recept svůj.

Ale dozvěděla jsem se při pátrání, že je to nejzdravější zelenina! No vida. Pro velice nízký obsah kalorií a vysoký obsah výživných látek je řapíkatý celer skvělou součástí zdravé stravy. Je vynikajícím zdrojem vitamínu C. Obsahuje bílkoviny, vlákninu, vitamín B1, vitamín B2, karoten, draslík, sodík, vápník, fosfor, železo, hořčík a jiné. Jeho specifickou chuť a vůni vytváří éterický olej. Celer řapíkatý posiluje činnost ledvin. Podporuje činnost pohlavních žláz. Je vhodný při artritidě, revmatismu a dně. Taktéž při nervových slabostech, neboť snižuje množství stresových hormonů. Bezva - budeme veselejší - uvařím ho rodině.

Jeho zdravé složení mě potěšilo, když jsem se to po koupi řapíkatého celeru dočetla - ale některé z těch obsažených látek určitě oslabím poté, co jsem se rozhodla pro tepelnou úpravu. Nicméně vláknina a bílkoviny, nebo vitamíny, které teplo neničí - to vše bude rozhodně zachováno. Po hledání receptů jsem totiž našla vesměs recepty se syrovou úpravou, saláty, nebo verzi grilovanou, ale gril máme zazimovaný v zahradním domku.

Kvůli silnému aroma jsem nechtěla dělat dětem oběd ze syrového řapíkatého celeru. Takže jsem si udělala vlastní recept - velmi jednoduchý. Upeču kousky celeru s vepřovým masem a dodám tím masu bezva chuť i šťávu. Nemáme moc rádi pečeni nebo kýtu, což je suché maso, u nás vede šťavnatější druh vepřového - krkovička. Koupila jsem hezký kus vcelku bez kosti, neodblaňovala jsem ho, v podstatě bylo maso hodně libové. Když budete kupovat řepíkatý celer, neměl by mít ovadlé listy, nebo být zažloutlý. Tato zelenina, pěstovaná hodně v USA a v evropském Středomoří, je hodně používána do letních salátů a do zeleninových jídel s těstovinami či kuskusem. Proto mě asi ta vůně přitáhla k sobě, připoměla mi v té zimě léto a naše cestování...

Jelikož je řapíkatý celer v našich končinách zapomenutou lahůdkou, tak mu dopřeju alespoň tento jeden blog a tudíž jsem fotila postup - co kdyby to bylo nakonec fakt dobré? A moje vymyšlená kombinace rodinu chuťově doslova nadchla :-D  (Kromě toho určitě udělám radost i jistému diskutérovi, kterému došly argumenty a v diskuzi se mnou uvedl, ať se držím vařečky :-D  Pán nezvládal holt situaci a v diskuzi použil v sobě zakleté zastaralé dělení na autory muže a autorky ženy. Těžko takovým lidem říkat, že od dob Boženy Němcové píše mnoho žen a mají dokonce svůj vlastní názor na politiku, či svobodu slova...ale to jen na okraj, když už jsme u té vařečky, kterou mi pán připomněl.)

Recept je FAKT jednoduchý: potřebujete asi kilo vepřové krkovičky (nebo pečeně, podle toho, co máte radši), dále svazek řapíkatého celeru a smaženou cibulku (já mám v lednici stále dózu smažené dehydrované cibulky, zejména kvůli tomu, že ji dávám do kaše a jiných jídel - a jako většina lidí, i my nemáme rádi mastné bramborové kaše nebo mastnou smaženici, ale pro toto dnešní jídlo si jednoduše můžete udělat na pánvi smaženou cibulku a tu dát pak na maso při pečení).

Celer i maso omyjeme, maso bude děláno nejdříve vcelku. Tento celer je mladičký a měkký, takže neloupu. Starší by se loupal. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celer nakrájéme na kostičky a nasypeme kolem masa i na něj.

Navrch vše osolíme a zasypeme smaženou cibulkou - ta udělá pak bezva barvu omáčky. Trošku jsem to podlila vodou. A takhle jsem to dala do trouby. Pro šťavnatost peču vše v keramických pekáčích, takže kdo máte plechové, které více vysušují, dejte vody cca 1,5 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po 20 minutách při 190 stupních jsem směs osolila a promíchala s podlitou vodou, aby byla omáčka hustá. Maso zatím peču vcelku a otočím ho. Osolila jsem ho samozřejmě i z druhé strany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po další půlhodince už byla cítit úžasná vůně a doma se všichni ptali, kdy to bude hotové. Dobré znamení :-)

Když bylo maso opečené i z druhé strany, opět jsem promíchala zeleninu. Stáhla jsem teplotu na 175 stupňů - za chvíli maso budu moct nakrájet na plátky a rozložit na zeleninu k dopečení. Zatím ho poleju vypečeným sosem a dalších 10 minut propeču ještě vcelku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pak už se může porcovat a dopéct do zlatova. Po nakrájení jsem plátky rozložila po celém pekáči a polila zeleninovou omáčkou, stačilo cca 15 minut péct a pak ještě 5 minut z druhé strany - a toto je výsledek (v dolní části fotky se omlouvám za mlhovinu - je to od horké páry do objektivu):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maso je díky kořeněné zelenině chuťově velice zajímavé a díky sosu hlavně šťavnaté a měkké. Manžel chce k tomu rýži a děti i já si dáme bramborové knedlíky. Určitě by to bylo výborné i k bramborám nebo haluškám, to už nechám na vás.

Když je řepíkatý celer tak zdravý, tak doufám, že mi pomůže od té chřipky, díky které jsem nemohla na sraz blogerů. Kdo si se mnou psal, tak ví, jak moc jsem se tam těšila. Promiňte, já jsem holt zůstala v posteli s čajem, a myslela na to, jak se na srazu máte - a alespoň jsem napsala tento blog...

Všem hospodyňkám i pánům, kteří to chtějí zkusit, přeju úspěch a pak dobrou chuť - je to vážně dobré :-)

_________

Dopsáno v sobotu odpoledne. Zbyla polovina pekáče, takže jsem omáčku promíchala s brambrovými haluškami a máme na neděli hotovo, viz foto. Zítra se to jen ohřeje v troubě do zlatova.

 

 Díky těm, kdo vydrželi až sem. Já si jdu dát po článku něco sladkého...

 

Autor: Pavla Brychtová | sobota 23.2.2013 10:28 | karma článku: 19,53 | přečteno: 2018x
  • Další články autora

Pavla Brychtová

Vyhraje Lukáš Pavlásek StarDance 2015?

Přiznejme si na rovinu, že stát se to může. Sázkové kanceláře prodělaly už hodně peněz na sázkách o jeho vypadnutí. Navzdory předpokladům Pavlásek jde stále do dalších kol a blíží se k finále. Proč vyhrává jeho "šlapání zelí"?

6.12.2015 v 8:40 | Karma: 47,47 | Přečteno: 35455x | Společnost

Pavla Brychtová

Česká republika má přispět 700 milionů Kč Turecku na řešení uprchlické krize EU

Tato částka má být součástí balíčku, který dostane Turecko za pomoc EU s imigrační problematikou. Premiér Sobotka označil dohodu za jeden z letošních nejvýznamnějších kroků k řešení uprchlické krize.

30.11.2015 v 4:19 | Karma: 37,74 | Přečteno: 1585x | Společnost

Pavla Brychtová

Jak dlouho bude Evropa shovívavá k násilí?

R.I.P. Paris... Jsem hodně zhnusená.... Když násilná smrt někoho přepadne při zábavě s těmi nejbližšími, tak je to naprosto chladnokrevný způsob, jak zbývající živé vyděsit. Cílem je získání respektu - ale způsobem zastrašování!

14.11.2015 v 7:10 | Karma: 35,89 | Přečteno: 1327x | Společnost

Pavla Brychtová

65 milionů Kč - cena za chystaný zákon o trvalém pobytu!

Ministerstvo vnitra ČR připravuje zákon, který má nařídit občanům, aby hlásili svůj nový trvalý pobyt do 15 dnů po přestěhování. Navíc chalupáři mají opět vystát fronty na úřadech a nahlásit si přechodný pobyt, který byl v minulosti zrušen. A předpokládaná cena související se zavedením zákona o trvalém pobytu? 65 000 000 Kč - tato částka je již zveřejněna, přičemž největší položku zahrnuje změna počítačové evidence obyvatel. Jakoby nestačily elektronické pokladny, musí se nakoupit a draze provozovat i nový systém na evidenci obyvatel.

18.4.2015 v 8:04 | Karma: 43,67 | Přečteno: 6493x | Diskuse| Společnost

Pavla Brychtová

Byznys nebo ochrana dětí? Norsko ročně odebere 12 tisíc dětí - hlavně cizincům!

Odebírání dětí bez soudu a snaha umístit děti cizinců do norských rodin - to vše již je delší dobu pod palbou kritiků okolních zemí a již roku 2007 Štrasburský soud pro lidská práva označil jednání Norských sociálních úřadů jako protiprávní a zkritizoval jednání norských soudů. Nyní je rok 2015 a situace s častým odebíraných dětí neustává. Norský právník Marius Reikeras, který podává opět stížnost Štrasburskému soudu, uvedl, že počet odebraných dětí v Norsku je ročně kolem 12 tisíc. Co je příčinou? Přísné posuzování výchovy cizinců, nebo snaha uspokojit norské pěstounské rodiny?

14.4.2015 v 7:40 | Karma: 40,63 | Přečteno: 5205x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 144
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2494x
Jsem fanoušek psaného slova, pisatel dojmů a pozorovatel dění, technik, ajtík, grafik a nadšenec do designu, fotograf a certifikovaný poradce v oblasti realit a investic, milovník umění - ale hlavně jsem mamka - a velká optimistka, která doufá, že pro náš svět ještě není pozdě ! :-)

Seznam rubrik